Idag har jag varit på Hagagymnasiet i Borlänge och intervjuat ett gäng taggade mattelärare. Deras ”Fröken matte”, som finns på Youtube i form av genomgångar av gymnasiets Matte B är mycket uppskattad av eleverna på skolan. Och ja, undervisning via webben – varför inte. Själv har jag läst en fotokurs och nyss börjat en kurs i spanska via webben.
Att utbildning inte behöver vara fast bestämd i tid och plats är gammalt. Internet har möjliggjort distansutbildningar via internet och där ligger Högskolan Dalarna verkligen i framkant. Gymnasiet har legat lite efter och det känns som att en del lärare är lite rädda för webben och kanske framför allt, som lärarna i Borlänge sa: ”Rädda för att rationalisera bort sig själva.” På Hagagymnasiet ser de inte på webben på det sättet, utan ser ”Fröken matte” som en resurs. I en del fall som komplement till mer traditionella genomgångar i klassrummet men även som enda möjlighet till genomgång och att tiden med läraren i klassrummet i stället är vikt till personlig hjälp. Det senare alternativet kom till efter önskemål från eleverna. Spännande.
Jag har lite halvdåliga minnen från mina mattelärare på högstadiet och gymnasiet och det måste väl villigt erkänna att de inte direkt låg i framkant när det gäller moderniteter och nytänk. Å andra sidan känns det som att det var 100 år sedan jag gick på högstadiet. Jag minns när vi fick skolans första dator och det var ett enormt ståhej kring det. Det har hänt mycket på 10 år och ändå har skolvärlden inte riktigt hängt med.
Mattelärarna på Hagagymnasiet gör i alla fall vad de kan för att hänga med och om eleverna blir lika peppade som jag av deras entusiasm så är de en bra bit på vägen. Både med Youtube och utan.